شروع کار: نوسانگرها و نویز

ساخت وبلاگ

به شروع به کار خوش آمدید، مجموعه‌ای که در آن انواع اساسی ماژول‌های Eurorack را بررسی می‌کنیم و در مورد آنچه انجام می‌دهند، نحوه استفاده از آنها و نحوه قرار گرفتن آنها در یک سیستم بحث می‌کنیم. و البته، بدون کمی حواس پرتی، یک وبلاگ مهندسی نویز نخواهد بود، بنابراین در پایان هر پست، یک تکنیک پیشرفته تر/انتزاعی/غیر معمول برای هر نوع ماژول را برای شما وصله‌کنندگان باتجربه‌تر مورد بحث قرار خواهیم داد. این یک سریال طولانی خواهد بود که هر چند هفته یکبار اتفاق می‌افتد، و ما امیدواریم چیزی برای همه در اینجا وجود داشته باشد!

این هفته، ما در مورد اسیلاتورها صحبت می کنیم.

Silve Oscillator by Noise Engineering showcasing Trig, Loop and Free

نوسانگر چیست؟انحراف به یک اتاق گرم.

این یک روز گرم است و شما فن خود را روشن می کنید. شما جلوی آن می ایستید، اما چیز احمقانه از این طرف به آن طرف حرکت می کند و شما در نسیم نیستید.

نه، ما به یکباره وارد یک بازی ویدیویی عجیب و غریب مبتنی بر متن نیستیم. این انحراف عجیب و غریب اینجاست زیرا یک فن نوسانی است. لغت oscillate فقط به معنای حرکت به جلو و عقب است.

امروز ما در مورد نوسانگرها صحبت می کنیم، که اجزایی هستند که سیگنالی را ایجاد می کنند که خود نوسان می کند. در اکثر سینت سایزرها، صداها با یک نوسان ساز شروع می شوند و تمام قسمت های دیگر سینت سایزر آن صدا را به نوعی تغییر می دهند.

در خواندن های خود در حین غوطه ور شدن در سنتز، در مورد دو دسته از نوسان سازها یاد خواهید گرفت: نوسان سازهای صوتی و نوسان سازهای فرکانس پایین یا LFO. ما در اینجا بیشتر در مورد نوسانگرهای صوتی بحث خواهیم کرد. LFO ها و موارد استفاده از آنها در پست بعدی پوشش داده خواهد شد.

نوسانگرها: از زمان گذشته امواجی ایجاد می کنند که به حرکت و رفتن ادامه می دهند.

نوسانگرها نوسان می کنند - یعنی همیشه در حال تولید صدا هستند (حتی در جنگلی که کسی برای شنیدن آن وجود ندارد). برای کنترل حجم آنها، باید از چیزهایی مانند VCA و پاکت استفاده کنیم. در پست بعدی به این موارد خواهیم پرداخت.

انواع بسیاری از نوسانگرها وجود دارد، اما به جای صحبت در مورد ماژول های خاص، اجازه دهید در مورد انواع شکل موج آنها صحبت کنیم.

پنج شکل موج استاندارد در نوسانگرهای آنالوگ وجود دارد: سینوسی، مثلث، اره، مربع و نویز.

A visual rendering of a sine wave. Sine waves contain a single harmonic: the structure and volume of a sound’s harmonics determine how it will sound, and sine waves are as simple as you can get with one single harmonic.

Wave frequence of sine wave

امواج سینوسی ساده ترین شکل موجی هستند که وجود دارد، و اگر تعداد کافی از آنها را داشته باشید، می توانند به معنای واقعی کلمه هر صدایی در جهان ایجاد کنند (و برعکس، هر صدایی را می توان به امواج سینوسی تجزیه کرد!). اگر می‌خواهید اینطور به آن فکر کنید، آن‌ها بلوک‌های سازنده صدا هستند. باحال، درسته؟اگر می‌خواهید مقدمه‌ای در مورد نحوه عملکرد صدا داشته باشید، این وب‌سایت عالی را اینجا ببینید.

در سنتز استاندارد ، از امواج سینوسی برای بسیاری از موارد استفاده می شود: مدولاسیون ، صداهای ساده و ساده مانند زیر باس ، و مجموعه ای از موارد دیگر. آنها برای داشتن اطراف مفید هستند!

امواج سینوسی حاوی یک هارمونیک واحد است. ساختار و حجم هارمونیک های صدا مشخص می کنند که چگونه به نظر می رسد ، و امواج سینوسی به همان سادگی است که می توانید با یک هارمونیک واحد بدست آورید.

A visual rendering of a triangle wave. Triangle waves are slightly more harmonically complex than sine waves, but they’re still pretty laid back.

Jagged frequency of sine wave

امواج مثلث کمی هماهنگ تر از امواج سینوسی هستند ، اما هنوز هم کاملاً عقب مانده اند. آنها حاوی هارمونیک کمی بیشتر از یک موج سینوسی ساده هستند ، اما کاملاً زیاد نیست. شما تفاوت زیادی بین یک موج سینوسی و مثلث نخواهید شنید ، اما هنگام برخورد با مواردی مانند FM (مدولاسیون فرکانس) تفاوت آنها مهم می شود - بیشتر در مورد آن.

A visual rendering of a saw wave. Saw waves contain many more harmonics than sines and are much brighter as well.

Jagged frequency of sine wave

امواج اره مورد علاقه شخصی من هستند: آنها حاوی هارمونیک های بیشتری نسبت به سینها و اره دارند و بسیار روشن تر از آن هستند. آنها بلوک های ساختمانی بسیاری از صداهای سنتی Synthesizer سنتی هستند. همچنین ، آنها به نظر می رسد badass.

A visual rendering of a saw wave. Saw waves contain many more harmonics than sines and are much brighter as well.

Frequency square waves of oscillators

امواج مربع نیز از نظر هماهنگ غنی هستند ، اما بسیار متفاوت از اره ها هستند. لحن آنها همچنین می تواند با تغییر عرض پالس-که به طور خلاقانه "مدولاسیون عرض پالس" یا PWM نامگذاری شده است-متغیر باشد-به این معنی که طیف معقول و گسترده ای از Timbre می تواند فقط با تغییر عرض موج بر روی نوسان ساز ایجاد شودبه طور مستقیم.

A visual rendering of a square wave. Square waves have fewer harmonics but can be just as bright as saw waves.

Noise wave frequency

نویز آخرین شکل موج استاندارد است و در اصل فقط یک سیگنال تصادفی با سرعت صوتی است. چند "طعم" از سر و صدا مانند سر و صدای سفید ، سر و صدای صورتی و سر و صدای قهوه ای وجود دارد. سر و صدا در این لیست شکل موج بی نظیر است زیرا واقعاً زمینه ای ندارد زیرا در طیف گسترده ای از فرکانس ها انرژی دارد.

در حالی که بیشتر نوسان سازهای آنالوگ چند گزینه خروجی شکل موج دارند ، یک نوسان ساز نویز به طور کلی یک واحد جداگانه خواهد بود.

گام صدا

شکل های موج خوب و خوب هستند ، اما چگونه ما واقعاً با این چیزها لحن بازی می کنیم؟

در Eurorack ، بیشتر نوسان سازها از یک ولت در هر استاندارد اکتاو پیروی می کنند ، که اغلب به طور خلاصه 1V/8VA ، V/OCT یا چیزی برای این کار مشاهده می شود. هنگامی که ولتاژ کنترل را به ورودی قسمت نوسان ساز خود وصل می کنید ، هر بار که 1 ولت اضافه می کنید ، اکتاو بالاتر خواهد بود. سیگنال های Sequencers Output Pitch که مطابق با آن استاندارد هستند ، بنابراین نوسان سازهای شما دنبال می شوند و فواصل زمانی را که ترتیب سنج شما به آنها می گوید بازی می کنند.

متوجه خواهید شد که من فواصل و یادداشت ها را در آنجا گفتم: به طور کلی ، ترتیب سنج و نوسان ساز با هیچ مفهوم واقعی از زمین ارتباط برقرار نمی کنند ، و نوسان سازها هر فرکانس دلخواه مورد نظر خود را تولید می کنند ، اغلب از پایین تر از محدوده شنوایی انسان شروع می کنندگوش-گوش-هورت را بالا بسازید. این به طور کلی به شما بستگی دارد که چیزهایی را به دلخواه خود تنظیم کنید ، اما بیشتر ترتیب سنج ها ، اگر نام یادداشت ها را نشان دهند ، 0،1،2 را درمان می کنند. ولت به عنوان C0 ، C1 ، C2. و غیره ، بنابراین می توانید نوسان سازهای خود را نیز به آنها تنظیم کنید. می توانید برخی از تکنیک ها را برای تنظیم سیستم Eurorack خود در اینجا بخوانید.

در مورد همه صداهای دیگر چطور؟

بازگشت به قسمت Timbral Things: صداهای زیادی وجود دارد که نمی توان با شکل موج های اساسی در بالا ایجاد کرد - بیشتر اوقات ، شکل های موج اساسی توسط مواردی مانند فیلترها ، موج های موج ، اعوجاج و موارد دیگر در زنجیره سیگنال پردازش می شوند. اثرات برای تغییر کامل Timbre. برخی از ماژول های نوسان ساز پیچیده تر حاوی روش هایی برای اصلاح چوب های خود در ماژول نیز هستند.

انواع دیگری از نوسان ساز چیست؟

البته ، ما فقط سطح را با نوسان سازهای آنالوگ ساده که شکل موج های موجود در بالا را تولید می کنند ، خراشیده ایم. تعداد زیادی از نوسان ساز دیگر وجود دارد که از مکانهای متنوعی الهام می گیرد.

یکی از نوع های نوسان ساز یک نوسان ساز "پیچیده" است که در واقع دو نوسان ساز است و به طور کلی توسط یک موج دار دنبال می شود. دو نوسان ساز می توانند یکدیگر را تعدیل کنند و لحن حاصل توسط WaveFolder پردازش می شود تا صدا را حتی بیشتر تغییر دهد.

ما یک نوسان ساز پیچیده به نام Loquelic iteritas درست می کنیم: این دیجیتالی است و مجموعه ای از سه الگوریتم اسیلاتور را ارائه می دهد که به روش های مختلفی عمل می کنند و صداهای مختلفی را ایجاد می کنند.

کدام نوسان ساز برای من مناسب است؟

تعداد زیادی نوسان ساز مختلف را پیدا خواهید کرد که به روش های منحصر به فردی عمل می کنند. نکته اصلی این است که ، وقتی شما یک نوسان ساز را برای سیستم خود انتخاب می کنید ، یکی را انتخاب کنید که برای شما خوب به نظر برسد. ویژگی های روی کاغذ یک چیز است ، اما صدا از همه مهمتر است! فیلم ها ، نسخه های نمایشی ، فروشگاه محلی خود را بررسی کنید (در صورت عدم ایمن بودن) و از تولید کننده سؤال کنید! صداهایی را که برای شما کار می کند پیدا کنید و آنها را زنده کنید. این ها تعدادی از علاقمندی های ماست:

مهندسی نویز Loquelic iteritas: یک اسیلاتور پیچیده که می تواند شکل های موج اساسی و چیزهای دیگر را به شما بدهد.

Doepfer High End VCO II: یک نوسان ساز جامع آنالوگ با تمام موج های اساسی در خروجی های فردی.

SSF Quantum Rainbow 2: یک نوسان ساز فقط نویز با انواع طعم دهنده ها.

Joranalogue تولید 3: نوسان ساز که به شما امکان کنترل هارمونیک را به جای شکل موج های فردی می دهد.

برای وصله ای با تجربه: بهترین نوسان سازها گاهی اوقات نوسان ساز نیستند

آیا FM ، AM ، RM یا نوع دیگری از مدولاسیون نرخ صوتی را دوست دارید؟و آیا در سیستم خود فیلتر رزونانس دارید؟

نکته اینجاست: ایجاد یک موج سینوسی ، به ویژه با یک نوسان ساز آنالوگ ، به طرز حیرت انگیزی دشوار است. اگر به یک موج آنالوگ "سینوسی" روی آنالایزر طیف نگاه کنید ، به طور کلی چند هارمونیک اضافی را در حال پرورش سر آنها خواهید دید ، به این معنی که سینوس ما کاملاً کامل نیست. اکنون ، این چیز بدی نیست: همه کمی شخصیت را دوست دارند. اما برای برخی از موارد ، مانند FM ، ما اغلب به همان اندازه می توانیم یک سینوسی کامل را بدست آوریم. و این جایی است که فیلترها وارد می شوند. اگر در سیستم خود فیلتر رزونانس دارید ، طنین انداز را تمام راه را با هیچ چیز در آن قرار دهید و به نتیجه نگاه کنید: احتمالاً یک موج سینوسی بسیار عالی خواهد بود! با این وجود ، بسیاری از فیلترها به همین دلیل دارای ورودی CV با کالیبراسیون 1V/8VA هستند. و حتی بهتر از این ، اگر فیلتر شما دارای چندین خروجی باشد ، احتمالاً آنها از یکدیگر خارج هستند ، به این معنی که می توانید سبک های پیچیده تری از مدولاسیون ایجاد کنید!

بنابراین ، دفعه بعد که می خواهید FM خود را روشن کنید ، به جای استفاده از دو نوسان ساز ، از یک نوسان ساز و فیلتر استفاده کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد.

خبرهای فارکس...
ما را در سایت خبرهای فارکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شهره لرستانی بازدید : 66 تاريخ : دوشنبه 8 خرداد 1402 ساعت: 1:26